BACK | Haukur Óskarsson
Het werk van Haukur Óskarsson valt officieel onder fotografie maar die definitie doet het werk eigenlijk tekort. Fotografie heeft de afslag genomen naar digitalisering en steeds hogere elektronische gevoeligheid. Almaar dieper de technische beeldjungle in op jacht naar de hyperwerkelijkste werkelijkheid. In de ogen van IJslander Haukur Óskarsson is het ouderwetse proces van lichtgevoelig materiaal, echt spul dus, nog maar nét begonnen. Voorbije fototechnieken, door de vooruitgang verdrongen, zijn in feite nog grotendeels onontgonnen terrein.
(zie bijvoorbeeld: http://www.warrencariou.com/petrography/)
Haukur Óskarsson is niet geïnteresseerd in het nostalgische aspect van oude technieken en afdrukmethoden. Hij gebruikt en onderzoekt dat wel maar belangrijker is het vinden van beelden met een zelfstandig bestaan. Hij doet dit met technieken waarbij toeval nadrukkelijk gewenst is. De rol van de kunstenaar wordt hierdoor kleiner en bescheidener en dat bevalt hem. Hij werkt hard en er mislukt veel, maar alles dienstbaar aan het eindproduct. Hij zoekt naar iets waar het kunstenaarsego uit vertrokken is en de oergeest, ‘het diepere zijn’ van het gefotografeerde tevoorschijn komt.

Serenity, 2010, 60 x 60 cm, vintage silver barite, sold.
Sinds de uitvinding van de fotografie zijn er bibliotheken volgeschreven over de verhouding van fotografie met de werkelijkheid. Naarmate de technische verfijning van de fotografie toeneemt lijkt de grip op de werkelijkheid groter te worden. De effecten van hedendaagse fotografie verbluffen de toeschouwer wel maar versterken vaak gevoelens van onwerkelijkheid en vervreemding. In hoeverre is het nog onze eigen wereld die we zien?

Down to earth, 2007, 80 x 80 cm, vintage silver barite, € 5.100,-

Body Work, 2014, 40 x 40 cm, vintage barite, € 2.550,-
Zijn Body Works, altijd vrouwelijk naakt, soms haast abstract, zijn eerder choreografisch van aard, of als een beeldhouwwerk, dan erotische fotografie. Ze gaan over lichaam maar proberen nergens te behagen, niet te imponeren, niet op te winden. Ze gaan over huid, over vorm en kracht, over tederheid en kwetsbaarheid.

Body Work, 2009, 70 x 105 cm, vintage silver gloss barite, € 2.800,-

Man Made, 2007, 120 x 120 cm, vintage silver barite, € 7.650,-
De keuze van zijn stillevens komt tot stand op een haast absurd eenvoudige manier. Hij loopt van zijn atelier naar buiten en knipt een onooglijk takje met wat besjes van de eerste de beste struik. Kijk, daar ligt een half verrot en ingedroogd appeltje. Meenemen. Op tafel. Gefotografeerd met een zeer extreme lens en daarna weer dat urenlange alchimistische proces van de ‘direct positive’ in de donkere kamer, die zware en puur fysieke arbeid om van een negatief weer een positief te maken. Dat appeltje van niks, nu bijna een meter in het vierkant, lijkt hier opeens een 17e eeuws vanitas schilderij, een anachronistische weerslag van alle fruitschilderijen door de eeuwen heen.

Serenity, 2007, 65 x 65 cm, vintage silver barite, € 4.150,-
Liefde voor natuur is vanzelfsprekend bij Óskarsson. Opgegroeid aan de ruige kust van het vulkanische en mythische IJsland ligt het aardse in hem verankerd. Soms lijkt het of Óskarsson met zijn foto’s van bloemen en planten op de documentaire tour is, zoals de onvolprezen Karl Blosfeld. Maar dan hangt hij zijn plantenfoto’s als installatie hoog in zo’n Gereformeerde Groningse kleikerk. De monumentale wuftheid van een witte lelie transformeert daar tot een morele en existentiële vraag: wordt hier wel geleefd!?

Down to earth, 2007, 127 x 127 cm, vintage silver barite, sold

Body Work, 2014, 74 x 84 cm, vintage silver barite, sold

Out of Nothing, 2011, 80 x 84 cm, vintage silver barite, € 5.250,-